Welkom op de weblog van .... M S D I R K D E G R O O T....


donderdag 11 december 2008

Nieuwe Nieuwe Haven 5

In de wandelgangen heb ik gehoord dat het baggerwerk klaar is. Eindelijk. Er zijn ontelbare bakken blubber weggevaren. Naar de Zeehaven. Daar werd de bagger overgeslagen in een groter schip. Wat de eindbestemming wordt, dat weet ik niet. Het zal wel goed zijn.


De baggeraars hebben ook nog flink pech gehad. De motor van de kraan van de Stormvogel draaide in elkaar. Het gevolg was, dat men een ander werkschip heeft moeten charteren. De Rio. Gemiddeld baggerde men 2,5 tot 3 vrachtjes per dag. Maar het was niet alleen bagger. Nee, er kwamen volop brillen, mobieltjes en zelfs kunstgebitten mee naar boven. Een paar fietsen, een enkel boodschappenkarretje, op één plekje zelfs twaalf lege whisky flessen. Dat moet een hele dorstige passant zijn geweest. De leukste buit overigens, vond ik een roeiboot, van het type Emmentaler. Hij zat namelijk vol met gaten en heeft een paar dagen als een soort van overwinningsbuit, op één van de oude vlotten staan te pronken. Omdat de havenmeester met vakantie was, had ik beloofd, dat ik de Lange IJzerenbrug zou draaien voor de werkschepen. Ik had me niet gerealiseerd, dat in het baggerbedrijf andere werktijden gelden dan op een kantoor. Zodoende heb ik ook weer eens, sinds erg lange tijd, ervaren hoe de wereld er ’s morgens vroeg om zeven uur uit ziet!
Bijna alle oude vlotten zijn weggesleept. Alleen voor het Museum van Simon van Gijn. Daar moeten nog palen getrokken worden en daar liggen ook nog een paar oude vlotten. Die zullen vandaag wel verdwijnen om ruimte te winnen, want men is ook druk bezig met het binnen varen van de nieuwe vlotten. Kennelijk worden ze tijdelijk gestald langs de Knolhaven en langs de Houttuinen in afwachting van het heien. Van de nieuwe dwarssteigers heb ik er nog geen een gezien. Die zullen binnenkort ook wel komen. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Of men eerst de dwarssteigers plaatst en dan gaat heien of andersom. We zullen het gaan beleven. Ik houd U op de hoogte.
Ik heb af en toe weer een fotootje geschoten. Amateurwerk, maar toch wel aardig. Kijk maar


Geen opmerkingen: