Welkom op de weblog van .... M S D I R K D E G R O O T....


zondag 25 mei 2008

DIRK IN STOOM



Marco Westland, een van de koorleden van de Kleine Jantjes en ook betrokken bij de organisatie van Dordt in Stoom, had op een repetitie gevraagd, of er nog een paar schippers waren, die mee wilden doen met de Vlootschouw bij de opening van dit stoomevenement.
Ik heb me onmiddellijk opgegeven om mee te varen . In de eerste plaats leek het me geweldig leuk mee te kunnen doen met je eigen schip. In de tweede plaats was ik erg benieuwd hoe het er tijdens Dordt in Stoom tegenwoordig aan toe gaat. Ik ben er minstens tien jaar niet bij geweest, omdat ik dan al de lange reis op was, naar Frankrijk.

Welnu, ik heb er geen seconde spijt van gehad. Het meevaren met de Vlootschouw was werkelijk een geweldige sensatie, die ik niet graag had willen missen!

We hadden een leuk ploegje vrienden aan boord. Er was voldoende proviand voor een overwintering en voor dorstige kelen waren er ook meer dan voldoende smeermiddelen in alle soorten en smaken!

We moesten voor half zeven de Nieuwe Haven uit zijn, want tijdens de parade was de Engelburgerbrug gestremd. Dat kwam goed uit, want nu hadden we de gelegenheid om op ons gemakkie een voorproefje te nemen van wat ons te wachten stond. Zo dobberden we heel kalm langs het hele parade-traject en genoten van de indrukwekkende,fantastische en alom aanwezige bedrijvigheid. Zowel te water als op de kades. Eén krioelende massa. En niet te vergeten de geuren uit vervlogen tijden. De reuk van stoom en damp en brandende steenkool. Ik herinner ze nog uit de tijd, dat ik als kleuter met mijn ouders mee voer op onze stoomsleepboot de Cornelis Adrianus.

En daarna de show zelf! Een onbeschrijfelijke ervaring. Deel te zijn van een reusachtige, kakelbonte, deinende optocht van alle mogelijke soorten schepen. Vletten van de scouting, zalmschouwen, tot recreatie vaartuig omgebouwde klassieke beroepsschepen, motorboten, zeilschepen, grote en kleine jachten, sloepen, speedboten, sleepboten in allerlei variaties, een graan elevator op stoom, een stoom baggermolen, moderne vrachtschepen, patrouille vaartuigen van overheidsdiensten, al met al, te veel om op te noemen. En dit alles over een vernuftig aangelegde, zacht golvende boulevard op de Oude Maas. Met aan de ene kant tienduizenden enthousiaste toeschouwers op de wal en aan de andere kant tientallen feestelijk verlichte party schepen, ook in allerlei soorten en maten, afgeladen met bobo's, hoogwaardigheidsbekleders en speciale genodigden.
Deze vlootschouw was in één woord: Grandioos!

Kijk zelf maar eens naar de foto’s. De grote foto’s zijn gemaakt met een groothoeklens of zo, door Leo van Deene; de kleine foto’s heeft mijn broer Kees gemaakt.

En voor een professionele fotoreportage: klik hier



Geen opmerkingen: